Hoi ik ben Marthijn de Blaeij. Ik geloof dat er in de wereld van nu wel wat meer toffe heroïsche avonturen mogen plaatsvinden. In een tijd waarin men overdag bijna als een robot efficiente processen moet volgen en men ’s avonds ontsnapt uit de werkelijkheid in entertainment denk ik dat deze twee werelden best bij elkaar kunnen komen. Met een nerdy kijk op zaken kunnen we komen tot wat de wereld echt nodig heeft volgens mij. Minder modelmatige aanpak, meer emotie en gevoel. Meer duurzaam omgaan met de wereld en minder polarisering. Belangrijk ideaal daarbij is humor en zelfspot. Een spiegel die de waarheid raakt maar waar je wel blij van wordt.

Als spiegel geloof ik daarom in de kracht van spannende games; lekker opgaan in het verhaal van het spel en met elkaar echt een toffe ervaring hebben. Dat zijn nou precies de type serious games die ik maak! Met veel invloeden vanuit de entertainment (board-)game-industrie, waar echt enorme innovatie plaatsvind de laatste jaren, maak ik spellen waar spelers aan de slag kunnen gaan met hun leervraag. En als kers op de taart leren organisatie-adviseurs en managementteams ook nog eens wat over hun eigen medewerkers. De beste serious games zijn volgens mij fysieke spellen waarin mensen met elkaar aan de slag gaan. Leren van en met mensen is immers een stuk fijner dan leren van computers. Ik maak daarom vooral bord- en kaartspellen en zgn. live-action-games.

Om te komen tot de spannendste serious games ga ik uit van drie principes:

  1. Games zijn pas echt toffe games als er keuzevrijheid is en niet te veel geluksfactoren. Van ieder punt in de game moet je als speler links- of rechtsaf kunnen gaan.
  2. Iedere game van mij is Easy to understand, hard to master. Iedereen is een speler – de zgn. homo ludens. Afhaken gebeurt vaak in het begin van een game (van iedere leeractiviteit overigens) Door games te maken met levels is het voor iedereen vrij eenvoudig om in te stappen, mee te doen en uiteindelijk helemaal voor de Epic Win te gaan.
  3. Verhalen in (en na) games gaan boven scores. Ik word nog heel vaak aangesproken over games die mensen jaren geleden hebben gespeeld. Over hoe ze dat hebben beleefd en wat ze erna mee hebben gedaan. Hoe anders is dat bijvoorbeeld bij Powerpoints?

Gamestudio Marthijn maakt daarom de spannendste serious games van Nederland.