Eén van de type games waar ik zelf erg gek op ben, zijn bordspellen. Vrijwel ieder weekend probeer ik met wat vrienden een bordspel te spelen. Favorieten op dit moment zijn Pandemic (een coöperatief spel waarin de wereld gered moet worden van dodelijke virussen); Risk Europe (Risk maar dan minder met dobbelstenen en meer met planningskaarten); en T.I.M.E. Stories (een spannend coöperatief spel, volledig verhaalgedreven).

Ik heb zelf ook drie bordspellen ontwikkeld en ben bezig met een vierde en vijfde.

Daadkracht!

Vanuit het Veteraneninstituut kreeg ik de vraag of we voor het programma “Veteraan in de Klas” een interactieve ervaring kunnen neerzetten, zodat leerlingen (basisonderwijs en onderbouw middelbaar onderwijs) een klein beetje het werk van uitgezonden militairen kunnen beleven.

Veel leerlingen denken dat het werk van militairen bestaat uit het voeren van gevechten: “Heeft u wel eens geschoten?” In het echt is het zo dat militairen veel vaker hulpverlener; diplomaat; onderhandelaar; en bouwer zijn. In het bordspel Daadkracht! kunnen leerlingen bij ieder scenario kiezen wat zij als team gaan doen. Is dat Praten; Zelf doen of Aanvallen? Het bordspel wordt afgewisseld met (interactieve) video’s en verhalen van de aanwezige veteraan in de klas.

Daadkracht! is inmiddels opgeleverd en wordt vanuit het leerprogramma Veteraan in de Klas nu ingezet op diverse basisscholen in het voortgezet onderwijs.

Polykratos (in ontwikkeling)

In opdracht van consultancy bureau Morgens ontwikkel ik een bordspel wat ingezet kan worden voor gemeentes. Later dit jaar komen er ook edities voor het HBO en de zorg.

Stel je een eiland voor waar het soms mooi weer is en soms regent. Het eiland kent een mooie natuur en de bewoners leven er hun eigen leventje. Iedereen op het eiland, ieder individu en iedere organisatie heeft als hoogste waarde om alles in harmonie te laten leven. Zo is bijvoorbeeld de vertrekhal op het vliegveld vol met planten en tuinen en heeft de overheid weinig bemoeienis met de bestaande netwerken tussen mensen. Alles verloopt in rust en voorspoedig. Echter…. In de wereld om het eiland heen verandert van alles. Nieuw machtsverhoudingen, digitalisering, klimaatverandering enz. enz. Het is wachten op de dag tot ook deze veranderingen op het eiland effect zullen hebben.

Het spel gaat over het ervaren van klantreizen. Over het kiezen tussen het inzetten op organisatiedoelen en/of klanttevredenheid met beperkte capaciteit. Daarnaast ervaar je als speler dat het lastig is om te ontschotten tussen de afdelingen. Medewerkers inzetten op prioritaire thema’s voelt onnatuurlijk maar is nodig om een hogere score te verkrijgen.

Bandersnatch (in ontwikkeling)

Voor Defensie Materieel Organisatie (DMO) ontwikkel ik momenteel een tabletop game over een wel heel boeiend thema; Hoe gaan we om met ethiek in (technologische) innovatie als de innovatie wordt geïnitieerd door civiele partijen?

De game krijgt als werktitel Bandersnatch (naar de gelijknamige aflevering van Black Mirror waarin de kijker de keuzes krijgt hoe het verhaal verder gaat en eindigt). In de game kan iedere speler feiten, argumenten en gevoelens verzamelen op een eigen innovatie. Dit leidt tot een gezamenlijke score en een persoonlijke score op drie parameters: Innovatiekracht, Risico en Deskundigheid.

Na het spelen van het spel hebben de deelnemers geoefend met het nemen van gezamenlijke besluiten op het gebied van ethiek en innovatie. Deelnemers krijgen de vaardigheid om mee te doen in de discussie aan de hand van 7-stappen model morele oordeelsvorming en de zgn. morele valkuilen (zowel conflicterende verantwoordelijkheden als de sociaalpsychologische factoren).

Spelers bewegen met een eigen avatar over een bord. Op dit bord is een fictieve kantoorruimte  afgebeeld met werkplekken voor spelers, beleidsmakers en leidinggevende. Er is ook een overlegkamer en koffieautomaat. Daarnaast kan er een fictieve satellietverbinding worden opgestart met het missiegebied. De core-gameplay bestaat uit het nemen van (gezamenlijke) beslissing. Dit wordt gedaan aan de hand van een decision-tree (5 diep, en 7 breed).

Spion op je Pad (Spy at the Door).

Voor de overheid ontwikkelde ik het spannende bordspel Spion op je Pad over informatiebeveiliging. Dit coöperatieve spel kan gespeeld worden in teams van 3 tot 10 personen. Spelers leren tijdens het spel dat je niet altijd kan kiezen voor het meeste wenselijke antwoord. In een quiz zal een speler al snel zeggen “Ja uiteraard sla ik mijn vertrouwelijke documenten niet op, op een onbeveiligde USB-stick!” In dit spel wordt je echter verleid om bewust dit risico wel te nemen. Bijvoorbeeld omdat je tijd wilt winnen in je werk. Het bordspel duurt circa 40 minuten, waarna je een nabespreking kunt hebben van 20 minuten om de ervaringen te delen en eigen casuïstiek van het team te bespreken. Spion op je Pad wordt ingezet bij diverse ministeries, gemeenten en wordt ook in het buitenland ingezet (Spy at the Door).

De Geleide Val

In 2015 kwam de vraag of we ambtenaren en schoolbesturen iets zouden kunnen leren over(dreigende) faillissementen. Samen met experts van Ministerie van Onderwijs en met specialisten uit de onderwijs- en accountancysector ontwikkelde ik het bordspel De Geleide Val. Spelers beleven in 60 minuten een fictief scenario waarin een regio met diverse scholen gezamenlijk een bepaalde kwaliteit van onderwijs niet kunnen waarborgen. Hoe zorg je dat er geen leerlingen op straat komen te staan? Hoe pak je dit gezamenlijk aan? En wat is eigenlijk de rol van de overheid?

In De Geleide Val leren spelers de verschillende fasen van een faillissement bij een semi-overheidsinstelling. Hoe het zit met staatssteun e.d. maar het belangrijkste leereffect is: Wat is eigenlijk de nieuwe rol van de overheid in de 21ste eeuw?