Eén van de type games waar ik zelf erg gek op ben, zijn bordspellen. Vrijwel ieder weekend probeer ik met wat vrienden een bordspel te spelen. Favorieten op dit moment zijn De Legenden van Andor (een coöperatief spel waarin de fantasie-wereld iedere keer op een andere manier gered moet worden); Risk Europe (Risk maar dan minder met dobbelstenen en meer met planningskaarten); en T.I.M.E. Stories (een spannend coöperatief spel, volledig verhaalgedreven).

Hieronder een opsomming van de door mij ontwikkelde boardgames:

Bandersnatch

Voor Defensie Materieel Organisatie (DMO) ontwikkel ik momenteel een bordspel wat zowel online als op locatie gespeeld kan worden, over een wel heel boeiend thema; Hoe gaan we om met ethiek in (technologische) innovatie als de innovatie wordt geïnitieerd door civiele partijen?

De game heet Bandersnatch (naar het terugkerend monster in Alice in Wonderland) en in deze game kan iedere speler argumenten verzamelen op een eigen innovatie

Na het spelen van het spel hebben de deelnemers geoefend met het nemen van gezamenlijke besluiten op het gebied van ethiek en innovatie. Deelnemers krijgen de vaardigheid om mee te doen in de discussie aan de hand van 7-stappen model morele oordeelsvorming en de zgn. morele valkuilen (zowel conflicterende verantwoordelijkheden als de sociaalpsychologische factoren).

Deze game kan zowel online als offline gespeeld worden. De core-gameplay bestaat uit het nemen van (gezamenlijke) beslissingen terwijl de druk hierop hoog oploopt.

Polykratos

In opdracht van consultancy bureau Morgens heb ik een bordspel gemaakt wat ingezet kan worden voor gemeentes. Later dit jaar komen er ook edities voor het HBO en de zorg.

Stel je een eiland voor waar het soms mooi weer is en soms regent. Het eiland kent een mooie natuur en de bewoners leven er hun eigen leventje. Iedereen op het eiland, ieder individu en iedere organisatie heeft als hoogste waarde om alles in harmonie te laten leven. Zo is bijvoorbeeld de vertrekhal op het vliegveld vol met planten en tuinen en heeft de overheid weinig bemoeienis met de bestaande netwerken tussen mensen. Alles verloopt in rust en voorspoedig. Echter…. In de wereld om het eiland heen verandert van alles. Nieuw machtsverhoudingen, digitalisering, klimaatverandering enz. enz. Het is wachten op de dag tot ook deze veranderingen op het eiland effect zullen hebben.

Het spel gaat over het ervaren van klantreizen. Over het kiezen tussen het inzetten op organisatiedoelen en/of klanttevredenheid met beperkte capaciteit. Daarnaast ervaar je als speler dat het lastig is om te ont-schotten tussen de afdelingen. Medewerkers inzetten op prioritaire thema’s voelt onnatuurlijk maar is nodig om een hogere score te verkrijgen.

Viralia

Voor kids vanaf 7 jaar heb ik samen met Sophie een spel gemaakt over te nemen maatregelen bij een virusuitbraak. Een heel spannend en educatief spel wat inmiddels al meer dan 200 keer is verkocht.

Crowdfundingproject Viralia is inmiddels geslaagd

Meer info: klik hier

Daadkracht!

Vanuit het Veteraneninstituut kreeg ik de vraag of we voor het programma “Veteraan in de Klas” een interactieve ervaring kunnen neerzetten, zodat leerlingen (basisonderwijs en onderbouw middelbaar onderwijs) een klein beetje het werk van uitgezonden militairen kunnen beleven.

Veel leerlingen denken dat het werk van militairen bestaat uit het voeren van gevechten: “Heeft u wel eens geschoten?” In het echt is het zo dat militairen veel vaker hulpverlener; diplomaat; onderhandelaar; en bouwer zijn. In het bordspel Daadkracht! kunnen leerlingen bij ieder scenario kiezen wat zij als team gaan doen. Is dat Praten; Zelf doen of Aanvallen? Het bordspel wordt afgewisseld met (interactieve) video’s en verhalen van de aanwezige veteraan in de klas.

Daadkracht! is inmiddels opgeleverd en wordt vanuit het leerprogramma Veteraan in de Klas nu ingezet op diverse basisscholen in het voortgezet onderwijs.

Esperado Beach (in ontwikkeling)

Vind jij als speler dat je de ultieme balans vindt tussen persoonlijk geluk (fun) en de gezamenlijke missie om duurzaam om te gaan met het strand? En kun jij daarmee helpen aan het terugdringen van de klimaatverandering?  

Dit doe je in dit spel door zgn. zonnestralen te behalen voor jouw karakter en tegelijkertijd samen met de andere spelers de dieren op het strand te redden via het orakel.

Het spel speelt zich af op 1 vakantiedag met allerlei spannende avonturen die (in de fantasie van het kind) plaatsvinden op het strand.  

Naomi

Er leeft een orakel in de prullenbak wat de spelers door het spel leidt in 3 dagdelen (ochtend, middag, avond). Het orakel wordt gespeeld door een spelleider (het liefst een kind) die een tof prullenbak-pak aan heeft of is een mooi vormgegeven spelkaart, app of hologram. Het strand ligt vol met verborgen afval. Je weet als speler niet wat er allemaal verborgen ligt. 

Het spel wordt door de spelers zelf neergelegd in de open ruimte (het liefst buiten). Spelers kunnen het zo groot maken als ze zelf willen.

Kalle de kabeljauw

Bitcoin game (in ontwikkeling)

Leid jouw volk door 3 tijdperken om uiteindelijk samen met de andere beschavingen een raket te kunnen bouwen waarmee de eerste mensen voet kunnen zetten op een andere planeet en het besef dat we allemaal op een planeet wonen en leven groeit. Het bouwen van de raket laten we over aan de raketgeleerden, wij de spelers zorgen voor voldoende resources.

De game speelt zich af in verschillende tijdperken op een fictief eilandenrijk. De vormgeving is geïnspireerd op een groep Japanse eilanden. Beginnende bij de feudal age (denk aan de tijd van de grote samoerai) en eindigend in een futuristisch tijdperk bij grote megasteden die volledig draaien om de tech-industrie.

Spelers houden zich in het spel bezig met handel (beginnen met ruilhandel en eindigend met crypto). Verder is de opbouw van schulden een belangrijk onderdeel. Door te handelen stijgen spelers in level (in tijdperk) waardoor steeds complexere productie- en waardeketens mogelijk zijn. Deze ketens leiden uiteindelijk naar voldoende resources voor de raket in het 3e tijdperk.

.

.

.

.

.

.

.