Veel organisaties zien in dat ellenlange powerpoints vaak een minder hoog leereffect hebben dan belevingssessies. Zo gaat dat ook vaak tijdens evenementen, thema- of managementdagen. Steeds meer wordt er gekozen om de interactie met het publiek aan te gaan. En dat is tof! Ik word regelmatig aangesproken door deelnemers die een jaar na dato nog precies weten welk spel ze hebben gespeeld en wat ze daarvan hebben geleerd.

Ik ontwikkel voor verschillende evenementen zgn. Live-action games. Dit zijn belevingssessies van 2 tot 4 uur waarin grote groepen spelers met elkaar in actie moeten komen en al doende leren. Je kunt kiezen voor een reeds ontwikkelde game of een volledig nieuwe game specifiek voor jouw doelgroep.

Hieronder een greep uit de ontwikkelde live-action games

Space Fleet

In de game SpaceFleet worden spelers uitgedaagd om een andere planeet te koloniseren (nadat het op aarde helemaal mis is gegaan). Spelers moeten in het team samenwerken om hun ruimteschip tijdens de reis veilig te houden maar ook op tijd aan te komen op de nieuwe planeet. Zij krijgen onderweg te maken met allerlei uitdagingen en gevaren. Daarnaast moeten teams samenwerken aan gemeenschappelijke voorzieningen. Dit wordt door een vlootadmiraal onder druk gezet. Er zijn simpelweg niet genoeg grondstoffen beschikbaar.  De noodzaak tot samenwerking wordt voor spelers tijdens het spel impliciet duidelijk. 

Omdat de vlootadmiraal zo veel druk zet op de spelers, zijn ze geneigd ad-hoc oplossingen te realiseren in plaats van een “nee” te verkopen. Spelers moeten continu schakelen tussen “werken in de lijn / de basis op orde” en nieuwe projecten oppakken. 

Het Land van …

Een fictief land verkeert in een economische crisis! Verandering is nodig. Daarom heeft de regering van het land besloten dat er meer moet worden ingezet op toerisme. Alle bewoners van het land moeten samenwerken om de klantbeoordelingen van toeristen te verhogen. Deze cijfers worden op een centraal scoreboard getoond met een goal en een actuele situatie. Daarnaast kunnen spelers begrotingen en realisaties maken en worden daar ook op beloond.

Deze serious game wordt gespeeld in 3 rondes. In ronde 1 mogen spelers in teams van 4 personen slogans maken om toeristen te trekken. Zij worden hier per team op beoordeeld. In de tweede ronde wordt gevraagd om samen te werken aan het bouwen van toeristische voorzieningen (zoals hotels, musea en parken). Spelers ervaren hier dat het lastig is om het teamproces van ronde 1 los te laten. In de derde ronde worden de spelmechanieken van ronde 1 en 2 gecombineerd. Spelers moeten continu schakelen tussen eigen team (verticale organisatie) en horizontale samenwerking.

“Het Land van …” is gespeeld door Dienst Justis; Belastingdienst Douane; en Bedrijfsvoering Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Space Race Romulus en Remus

In de live action game Space Race strijden de teams Romulus en Remus tegen elkaar om de eerste succevolle bemande missie naar Mars te realiseren. Binnen de teams moet er intensief worden samengewerkt op verschillende parameters (voortstuwing, veiligheid, training bemanningsleden, levensonderhoud). Het budget is echter niet bodemloos en de planning is strak. Hoe houden spelers zich staande in deze snelkookpan? Is er nog wel tijd voor overleg en afstemming? En welke samenwerkingsverbanden zijn er allemaal mogelijk? Waarom moeten er eigenlijk twee raketten naar Mars?